2014. augusztus 22., péntek

Procedúrák - a használatbavétel

Nem olyan régen még elképzelhetetlen volt, hogy erről írjak, de örömmel jelentem, elértük a napot, amikor beadjuk a használatba vételi kérelmet. Jeeeejeee...mérföldkő ez a nap.
Sok szempontból.
Lezártuk az építési naplót. Befejeződtek azok a munkák, amik az engedélyes tervhez kötöttek. Vagyis mostantól építési terület helyett ez újra magánterületté vált. Nincs naplóírás, vasszigor (na jó, az eddig sem volt), szívózás a bejegyzéseken, aggódás, hogy a körzeti megbízott mikor kapcsolja le valamelyik srácunkat a helyi közértben, csak azért mert kicsit jobban lepukkant a szerelésük. Szóval, kalandos volt ez a 2 és fél év. Nagyon kalandos.
Nagy sebbel lobbal belekezdtünk valamibe, amit aztán nagyon megszívtunk, mégis sikerült talpraállni belőle. Most pedig, a dobozolás közben az albérletben, arra gondoltam, megosztom veletek, mi mindent kérnek tőlünk a hatóságok ahhoz, hogy megkapjuk a használatbavételi engedélyt. Szeretem most ezt a szót, még jó sokszor le fogom írni.
Minálunk itt, a következő lista szükségeltetik - csak, hogy ha valaki épp építkezik és épp nincs tisztában ezekkel, akkor hátha a segítségére lesz:

A házon műszakilag az alábbi kitételeknek kell meglennie:

- belső vakolat
- egy fürdő használhatóan
- egy szoba készen
- főzésre alkalmas valami
- szennyvíz
- fűtés, víz, villany

- Le kell zárni az építési naplót. Ez abban az esetben történhet meg, ha a az engedélyezési tervhez kötött munkákat a kivitelező már befejezte. A napló lezárása nálunk még írott formában történt, az azóta változott jogszabályok szerint ez már online megy.

- Kivitelezőnek le kell bonyolítani az építesi terület átadását, vagyis egy nagyon szofisztikált papírjelleggel a terület visszaminősítődik magánterületté. Ez egyben azt is jelenti, hogy nincs többet építésfelügyelet, innentől nyugodtan lehet szöszmötölni a kertben, anélkül, hogy egy merev harcos tekintetű ember kérdés nélkül begyalogolna a telkedre és számonkérne, hogy ki vagy, miért vagy ott és mit csinálsz és egyébként is miért nincs rajtad a munkavédelmi sisak? Kötelezően fehér. Az a nagymenőké.

- Új elem az építési napló összesítő - csak mert eddig nem volt elég papír, amit töltögetni kellett. Ezen tételesen le kell írni az építkezésen alkalmazott szakszervek (kivitelező cég, műszaki ellenőr, felelős műszaki vezető, stb.) nevét, titulusát, tevékenységének időtartamát, csupa olyat, ami csak egy bedarálandó papír lesz egyébként 5 év múlva, egyébként biztosan egy csomó mindenre jó.

- Ki kell tölteni egy csodás statisztikai adatlapot, ami elképesztően felesleges, és sosem tudod, hogy mikor fogják számon kérni rajtad, hogy miért van 4 szoba és egy nappali a házban és ennek négyzetméter szerinti besorolásait miért töltötted ki rosszul. Ez egyébként pont az a papír, amitől agyf@szt lehet kapni, legszívesebbn teleírnám hülyeségekkel, de azt nem lehet...bár lehet, hogy ki kellene próbálni, hogy aztán azt valaki elolvassa-e valaha. Éljünk a bizalommal, hogy ez is egy rettentő fontos papír...

- El ne felejtsük a hulladék kezelési adatlapot - amin fel kell tüntetni, hogy milyen típusú és mekkora mennyiségű volt az a szemét, amit az építkezés során sikerült összehalmozni. Ez egyébként egy nagyon érdekes téma, jön majd egy cikk ezzel kapcsolatban. Meglepő dolgokat tudtam meg mostanában.

- Be kell még gyűjteni a felelős műszaki vezető(k)től nyilatkozatot.

- Közműnyilatkozat is szükséges, elmű, vízművek, bármire vagyunk rákötve, aki lenyilatkozza, hogy igen, az ő rendszerét használjuk. Nagyjából ennyi. Egyébként egy legutolsó befizetett csekk és a közművel kötött szerződés is megteszi. Elműnél ingyen adták, Dmrv-nél 1500 forint volt.

- Nálunk kellett még használatba vételi igazolás a szennyvízről, mivel nálunk házi szennyvíztisztító került elhelyezésre. Ez külön jegyzői hatáskör, majd ezt kell csatolni az építésügyre beadott tekintélyes papírmennyiséghez.

- Kell egy energetikai tanúsítvány. Ezt 30.000 körül, alatt meg lehet úszni.

- És kell egy földmérő, aki elkészíti azt a változási vázrajzot, amivel majd a földhivatalnál felkerül a telekre a ház. Ez kb. 40.000-50.000 forintot kóstál.

- Kell egy igazolás a kémény átvételéről, majd az éves ellenőrzés papírja is.

- Végül pedig kell mindehhez egy 10.000 forintos illeték.

Mindezt azért, hogy valaki hivatalosan is tudomásul vegye, hogy beköltöztél az otthonodba.

Maradjunk annyiban, hogy Magyarország a bürokrácia arany bonanzája. Tudom, ez is értünk van.